Obróbka cyfrowa - Poradnik fotograficzny dla rękodzielnika, cz. V - Weekendowa inspiracja #38


Cześć!

Przed Tobą piąta część mojego fotoporadnika dla rękodzielnika 😉
W pierwszej części pisałam na temat oświetlenia w fotografii.
W części drugiej pisałam na temat tła do zdjęć.
Trzecia część to kompozycja i kadrowanie w fotografii.
Czwarty poradnik to ostrość i głębia ostrości.
Tym razem kilka słów na temat obróbki cyfrowej zdjęć.

 

Obróbka cyfrowa

Moje zdjęcia przeważnie są obrobione w programie do obróbki zdjęć. I niekoniecznie piszę tu o dodawaniu efektów, nakładaniu filtrów czy innych bajerów. Mam tu na myśli wydobycie ze zdjęcia wszystkich parametrów, które spowodują, że zdjęcie będzie jak najbardziej zbliżone do obiektu fotografowanego oglądanego w rzeczywistości. Myślę tu o balansie bieli, nasyceniu kolorów, kontraście itp.

To, o czym teraz piszę, doskonale widać na zdjęciach, które zamieściłam poniżej:


 
Widzisz różnicę? Na pierwszym zdjęciu  widać, że obiekt jest dobrze doświetlony, ale dopiero na drugim zdjęciu widać "soczystość" barw i właściwy balans bieli. Poprawiłam te4ż kadrowanie.
Oczywiście, można uzyskać zdjęcia niemal idealne od razu z aparatu i obróbka takich zdjęć ogranicza się praktycznie do zera. Ale takie rzeczy są osiągalne przy fotografowaniu profesjonalnym sprzętem w odpowiednio wyposażonym studiu. W domowych warunkach, przy oświetleniu naturalnym, często trudno jest uzyskać zadowalające efekty od razu ze sprzętu 😉


W czym zatem obrabiać zdjęcia?

Ja korzystam głównie z Lightrooma na komputerze. Niekiedy dodatkowo z Photoshopa, też na komputerze. Ale to są programy płatne, więc nie każdy może sobie pozwolić na ich posiadanie (choć bardzo je rekomenduję i cała sobą polecam). Alternatywą jest Lightroom w wersji mobilnej, na telefon. Funkcje w wersji podstawowej są nieco okrojone, ale do podstawowej obróbki zdjęć wystarczające, więc warto taką opcję rozważyć.

Z programów do obróbki zdjęć na komórce polecam również Snapseed. Ma naprawdę dużo funkcji, które pozwalają wydobyć ze zdjęcia potencjał i jest prosty w obsłudze.

Z darmowych programów na komputer polecam Photoscape, Canvę, GIMP.
 
Ciekawą opcją jest również Photopea - program do obróbki zdjęć on-line, z interfejsem niezwykle podobnym do Photoshopa.
 
Bardzo ciekawą aplikacją na telefon jest ShotCut. Z założenia jest to program do obróbki i montowania filmów, ale można też dzięki niemu stworzyć fajne prezentacje złożone z samych zdjęć.
 

 
Bardzo jestem ciekawa, czy taki poradnik przypadł Ci do gustu, czy jest dla Ciebie przydatny i wartościowy.
Koniecznie napisz mi w komentarzu, co sądzisz o takim poradniku.
A może jest jakieś fotograficzne zagadnienie, o które chcesz mnie zapytać? Śmiało!
Jeśli tylko będę znała odpowiedź - na pewno odpowiem
😊
 
 
UWAGA!
3.06.2023. w Katowicach, podczas I Zakręconego Scrapu poprowadzę warsztaty fotograficzne dla rękodzielników. Jeżeli chcesz się spotkać ze mną na żywo i poćwiczyć fotografowanie swoich prac, to serdecznie Cię zapraszam do udziału w tym wydarzeniu 💗
Zapisy tutaj: https://www.tworczozakreceni.pl/zapisy
Zajęcia prowadzę od 13 i od 17.


 

------------------------------

Serdecznie pozdrawiam 💗

 https://www.instagram.com/pracownia.esme/https://esmescrap.blogspot.com/2019/11/proste-kartki-bozonarodzeniowe.html

 

Komentarze