Bieszczady rowerem i z dzieckiem - weekendowa inspiracja #9

W dzisiejszej weekendowej inspiracji zabiorę Was w krótką podróż w Bieszczady. Tam właśnie spędziłam tegoroczny wyjazd wakacyjny.  Miejsce noclegu: Bereżnica Wyżna.

Założenia wyjazdowe były takie, że większość czasu spędzimy na wyprawach rowerowych. Niestety pogoda nieco się skiepściła początkowo i przez 3/4 wyjazdu każdego dnia padał deszcz. Nie przez cały dzień, na szczęście, ale każdego dnia straszyło ulewami, burzami i mżawkami. W zasadzie przez cały wyjazd wstawaliśmy rano w obłokach... Wieczorem też były obłoki. Albo deszcz.

W związku z tym zmuszeni byliśmy na bieżąco weryfikować nasze plany. Postawiliśmy na opcję podjechania gdzieś samochodem i zwiedzania okolicznych atrakcji. Z trzylatką u boku było to jedyne słuszne rozwiązanie. Wyprawy piesze na szlaki nie miały racji bytu, bo... bieszczadzkie błoto jest nadzwyczaj śliskie i "mlazgate" 😋 Na takiej wyprawie więcej by było udręki niż przyjemności wędrowania.
A zatem pozwiedzaliśmy: Ustrzyki Dolne, Polańczyk i Baligród.

Ustrzyki Dolne

W Ustrzykach byliśmy między innymi w Muzeum Przyrodniczym. Czy warto się wybrać? Owszem, jeżeli tylko jesteście zainteresowani tego typu rozrywką. My trafiliśmy jeszcze dodatkowo na wystawę fotograficzną, co było dla nas dodatkową atrakcją. Same Ustrzyki dość przyjemne, choć ścisłe centrum jest raczej niewielkie.

Dla naszej córci ogromną atrakcją był tzw. pumptrack. Jest to taki tor zbudowany z hopek i zakrętów, przeznaczony do jeżdżenia po nim rowerem. Nasza sportsmenka pędziła swoją biegówką niczym wiatr 😁 Fajna sprawa, szkoda, że w moim mieście nie ma takiej atrakcji.
 Oczywiście "zaliczyliśmy" też dwa place zabaw 😉

Polańczyk

Kolejny wyjazd był do Polańczyka. Również tego dnia pogoda była w kratkę, co widać na poniższych zdjęciach:

W oczekiwaniu na poprawę pogody (czytaj: aż przestanie lać) umilaliśmy sobie czas mega porcją lodów 😊

W Polańczyku zdecydowaliśmy się na rejs stateczkiem po Jeziorze Solińskim. Dzięki temu w przyjemny sposób spędziliśmy godzinkę, w czasie której padało.

Samo otoczenie jeziora jest niezwykle przyjemne i urokliwe. Choć, jak dla nas, zbyt tam tłoczno.

Oczywiście - był też plac zabaw 😉

Baligród

Baligród jest miejscowością niewielką, znajduje się tam mały skwer z pomnikiem. Miejsce dość przyjemne do spaceru, ale nie ma tam jakichś nadzwyczajnych obiektów turystycznych. Mimo wszystko - warto odwiedzić.

Bieszczady na rowerach

Kiedy już pogoda nieco się wyklarowała, wsiedliśmy na nasze jednoślady. Marcin z dodatkową przyczepką - dla Oli.
Plusy: przyjemne trasy, ładne widoki, cisza i spokój.

Były też takie atrakcje:

Minusy/trudności: trasy bardzo interwałowe (ostre podjazdy i równie ostre zjazdy), no i z przyczepką absolutnie należy unikać szlaków pieszych i dróg gruntowych, jeżeli była deszczowa pogoda. Dlaczego? A dlatego:

Przedostaliśmy się, ale łatwo nie było 😉

W drodze powrotnej - Pacanów

Gdy wracaliśmy do domu, zatrzymaliśmy się w Pacanowie (mieliśmy tę miejscowość dość po drodze). Okazuje się bowiem, że jest tam Europejskie Centrum Bajki, czyli dziecięce centrum kultury. Szczerze? Dzieci są "tylko" pretekstem dla dorosłych do odwiedzenia tego miejsca 😋 Bawiliśmy się, my dorośli, równie dobrze, jak nasze dzieci. A z racji tego, że wielokrotnie pojawiały się nawiązania do bajek naszego dzieciństwa, to była to taka trochę sentymentalna podróż. Centrum ma w swojej ofercie wiele atrakcji. My wybraliśmy Małe Kino oraz Bajkowy Świat. Małe Kino to spektakl marionetkowy. Przyznam szczerze, że pierwszy raz w takim uczestniczyłam i bardzo mi się podobało. Natomiast Bajkowy Świat to 1,5-godzinna wyprawa do krainy bajek i baśni. Wraz z przewodnikiem zwiedza się poszczególne sale, w których znajdują się liczne atrakcje. Ale nie będę ich zdradzać, bo jeśli się wybierzecie, to mogłabym Wam popsuć zabawę 😉 Dla zaostrzenia apetytu pokażę Wam jedynie kilka zdjęć, bez komentarza:

Bieszczady piechotą

Dla porównania wrzucę tu kilka fotek z naszej wyprawy z 2013 roku, kiedy to bazowaliśmy w Przysłupie. Wtedy nie byliśmy jeszcze rodzicami, więc wędrowaliśmy we dwójkę. Pogoda była słoneczna i sucha, więc szlaki piesze całkiem dobre do wędrówek.

Podsumowanie

Bieszczady gorąco polecam. Piękne góry, cudowne widoki.
Szlaki piesze - zdecydowanie w porze suchej, zwłaszcza, jeśli wybieracie się z dzieckiem.
Wyprawy rowerowe - raczej dla osób z przygotowaniem kondycyjnym i technicznym. Momentami bywa stromo.

Wakacje nad jeziorem - Jezioro Solińskie jest do tego dobrze przygotowane. Trzeba się tylko nastawić na dużą ilość ludzi.
Zwiedzanie samochodem - też jest możliwe. Jeżeli nie lubicie wędrówek po górach ani wypraw rowerowych, to także znajdziecie coś dla siebie coś atrakcyjnego.

A zatem - w Bieszczady rodacy! 😃 Do Pacanowa też 😉

--------------------------------------------------------
Pozdrawiam serdecznie 😊

1. Mogliście zahaczyć o Sandomierz to byśmy się spotkały :) Piękne wakacje ...mam do Bieszczad 120 km ale byłam tam tylko raz i to przejazdem czas to nadrobić. Cudowne fotografie ...będziecie mieli wspaniałe wspomnienia :) Pozdrawiam!

1. Mieszkasz w Sandomierzu? Bo jeśli tak to nic straconego! Prawdopodobnie w maju przyszłego roku będziemy na kilka dni w okolicy ;)
      A Bieszczady całym sercem polecam. To jedyne nasze góry "nie zepsute" jeszcze zagęszczeniem ludności. Choć powody tego są dość przykre, teren ma za sobą trudną historię...
      A fotografii jest dużo więcej i z pewnością doczekają się swojego albumu :D

2. Kasiu to wspaniale, to musimy koniecznie się spotkać...mieszkam niedaleko od Sandomierza więc jak najbardziej :)

3. Fantastycznie! Będę pamiętać i odezwę się przed planowanym wyjazdem. Świetnie byłoby poznać się w realu :*

2. Gorsza pogoda sprawiła, że macie wspaniałe zdjęcia ;) Wspomnienia i błotne przygody także na długo pozostaną w pamięci :)

1. Prawdę powiedziawszy, to ostatecznie dobrze wyszło, bo chyba by nam było za ciężko więcej pojeździć rowerami. Zwłaszcza, jeśli by było upały takie, jak teraz. A niebo było bardzo malownicze przez te krążące chmury :)

3. Fajnie, przystępnie opisane. Jakoś zawsze z Biesami mi nie po drodze, lepiej czuję się w Beskidzie ;)
    Co prawda, sam tytuł mnie nieco nasrożył, bo wędrowaniu p szlakach pieszo mam zdecydowanie uraz do rowerzystów w górach i nie najlepszą opinię o nich :P

1. Nam w Beskidy bliżej, więc też wielokrotnie częściej tam bywamy ;) Ale w Bieszczady warto się choć raz wybrać.
      Co do rowerzystów w górach - my jesteśmy zarówno piechurami, jak i rowerzystami. Znamy góry z obu perspektyw. Jeździmy szlakami rowerowymi albo trasami nieuczęszczanymi. Lub nie-szlakami, tylko drogami szutrowymi. Jeździć rowerem po górach trzeba umieć, zachowując kulturę jazdy i nie rozjeżdżając pieszych... Niestety, większość tego nie potrafi :/

2. Powiedziałabym, że nawet większość :/
      muszę się kiedyś w Biesy wybrać, ale w Beskid ode mnie się jedzie 6-7 godzin, to w Biesy będzie dłużej...

3. No niestety, tak to już jest. My należymy do chlubnego wyjątku tych grzecznych ;)
      Ode mnie w Bieszczady 5-6 godzin, więc też nie tak blisko.

4. Zabrałaś nas na cudowna wycieczkę . Pięknie pokazane cudowne miejsca.

5. Ależ wspaniały wpis, przypomniał mi się nasz cudowny urlop w Bieszczadach - te same piękne miejsca odwiedziłam dwa lata wcześniej. Kocham Bieszczady. Jedyne z czym nie mogę się zgodzić to nazwanie Soliny jeziorem - to nie jest jezioro - to zalew...

1. Takie podróże sentymentalne są bardzo przyjemne. Cieszę się, że udało mi się sprawić Tobie tyle przyjemności moim wpisem :*
      Co do Soliny to masz oczywiście słuszność, bo jest to zbiornik sztuczny. W zasadzie nie wiem, dlaczego utarło się nazywanie go jeziorem, co ciekawe, nawet przewodniki powielają ten błąd...

6. Piękne są Bieszczady i pięknie je pokazujesz:) Świetna wycieczka:)

1. Dziękuję, bardzo mnie to cieszy :) Miałam wielką tremę przed opublikowaniem tego wpisu, bo to mój debiut w tej tematyce. Cieszy mnie, że post jest ciekawy :)

2. Nie potrzebnie się tremowałaś :) bardzo dobry wpis, ja przynajmniej chcę więcej :)

3. Dziękuję bardzo, bardzo! Niezmiernie mnie to cieszy :) Na pewno jeszcze się pojawią takie wpisy :)

7. Jakie piękne zdjęcia! Zwłaszcza te z gór. Marzę o Bieszczadach <3

1. Naprawdę warto, piękne miejsce, a góry takie jeszcze puste i niezaludnione...
      Polecam gorąco :)

8. Jeszcze nie byłam w Bieszczadach. Mam nadzieję, że uda mi się kiedyś odwiedzić tamte kąty.
    A chodziaż na Twoich zdjęciach trochę pozwiedzam.

1. Bieszczady "na końcu świata", ale warto. A póki co miłego zwiedzania na moich zdjęciach :)

9. Bardzo mi się podobał Twój wpis! Dla mnie Bieszczady to głównie Solina i żeglowanie, ale zrobiłaś mi apetyt na coś więcej. Pozdrawiam

1. Żeglarzy faktycznie było całe mnóstwo. Ale wędrówki piesze po szlakach też polecam :)

10. Aktywne spędzanie czasu to zdecydowanie nasza ulubiona forma! Twój rower, Twoja trasa. Z rowerem gravel, to Ty masz kontrolę nad każdym etapem swojej przygody.