Tło w fotografii - Poradnik fotograficzny dla rękodzielnika, cz. II - Weekendowa inspiracja #35

 

   


Cześć!

Przed Tobą druga część mojego fotoporadnika dla rękodzielnika 😉 W pierwszej części pisałam na temat oświetlenia w fotografii.
Tym razem kilka słów na temat tła.

Tło zdjęcia

Tło to kolejny element wart uwagi. Ja przy fotografowaniu niewielkich prac (typu kartki okazjonalne i drobne dekoracje) korzystam np. z papierów scrapbookingowych. Zwracam uwagę na to, by były to arkusze w delikatne wzory: nutki, wzory akwarelowe, deski itp. Przy wyborze wzoru kieruję się dwiema zasadami: kolory papieru muszą być neutralne (dobrym wyborem będą np. delikatne szarości), jasne i pastelowe, a wzór nie może być wyrazisty.


W moim domowy studiu doskonale sprawdziły się też wydrukowane tła. W darmowym banku zdjęć wyszukałam tła, które odpowiadały mi wzorem i kolorem, a następnie wydrukowałam je w formacie A3. Takie tło daje nieco większe możliwości niż papier scrapowy (ze względu na rozmiar). 

 

Do zaaranżowania tła można też użyć kawałka tapety. To rozwiązanie przyda się w przypadku fotografowania większych obiektów (papier scrapowy ma maksymalny rozmiar 30,5x30,5cm). Tapeta jest większa, daje więc większe pole działania. Doskonale sprawdzi się też kawałek wykładziny winylowej (np. we wzór desek). Jeżeli masz miejsce, to możesz też zaaranżować tło z prawdziwych desek (np. z palet) pomalowanych na wybrany kolor. Albo możesz kupić prawdziwe tło fotograficzne, te nieduże nie są zbyt drogie.

Jeżeli chcecie uzyskać zdjęcie na białym tle, to fotografujcie na białym arkuszu kartonu. Takie rozwiązanie też pozwala na uzyskanie większej powierzchni działania.

Czego należy unikać? Ustawiania pracy na tle, które rozprasza. Unikaj tła, na którym zbyt wiele się "dzieje". Nie rób zdjęć na tle biblioteczki, bo tytuły książek będą odwracać uwagę od fotografowanego obiektu. Nie rób zdjęć na stole, gdzie w tle widać Twoją kuchnię 😉 Unikaj także błyszczącego tła, bo mogą powstać nieatrakcyjne odbłyski światła.

Ciekawym zabiegiem, który urozmaici fotografię, będą dodatki "uzupełniające" tło. Dobrze widać to na tym zdjęciu:

Tutaj bardzo ważna jest kompozycja i kadrowanie. Na ten temat opowiem Ci w kolejnej części poradnika.


Bardzo jestem ciekawa, czy taki poradnik przypadnie Ci do gustu, czy będzie dla Ciebie przydatny i wartościowy.
Koniecznie napisz mi w komentarzu, co sądzisz o takim poradniku.
A może jest jakieś fotograficzne zagadnienie, o które chcesz mnie zapytać? Śmiało! Jeśli tylko będę znała odpowiedź - na pewno odpowiem
😊
 
 
UWAGA!
3.06.2023. w Katowicach, podczas I Zakręconego Scrapu poprowadzę warsztaty fotograficzne dla rękodzielników. Jeżeli chcesz się spotkać ze mną na żywo i poćwiczyć fotografowanie swoich prac, to serdecznie Cię zapraszam do udziału w tym wydarzeniu 💗
Zapisy tutaj: https://www.tworczozakreceni.pl/zapisy
Zajęcia prowadzę od 13 i od 17.


------------------------------

Serdecznie pozdrawiam 💗

 https://www.instagram.com/pracownia.esme/https://esmescrap.blogspot.com/2019/11/proste-kartki-bozonarodzeniowe.html

Komentarze

  1. Fajny pomysł z poradnikiem. Marzy mi się poradnik w realnych warunkach - jak sobie radzić bez specjalnych teł, bez możliwości wydrukowania w A3, bez specjalnej lampy, bez dobrego światła, bez dobrego miejsca (tylko parapet), bez namiotu. U mnie albo praży, albo jest ciemno. Dobre światło jest tylko w nocy i nie jestem w stanie wtedy wstawać, bo to się kończy pogotowiem. :( A do obróbki mam tylko Picassę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na te wszystkie problemy są sposoby :) Za tło wystarczy papier scrapowy. Parapet to bardzo dobre miejsce do zdjęć. Nadmiar światła można zasłonić np. przyklejonym do szyby kawałkiem białego papieru śniadaniowego. Do obróbki (na telefonie) fajny jest Snapseed albo darmowa wersja Lightrooma.
      A poradnik w realu też będzie. W czerwcu poprowadzę po raz pierwszy warsztaty fotograficzne. Mam nadzieję, że to początek i będę je prowadzić od tego momentu regularnie, w różnych miastach Polski.

      Usuń

Prześlij komentarz

Cieszę się, że tu jesteś :)
Zostaw dla mnie komentarz - chętnie z Tobą podyskutuję.